پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226812
افزايش نرخ بيکاري، غفلت از ظرفيت هاي بومي
تاریخ انتشار : 1395/08/04 15:58:22
نمایش : 1275
بي توجهي به ظرفيت هاي نسبي چهارمحال و بختياري سبب شده تا اين استان در بهار 95 با نرخ بيکاري 17.8 درصدي به عنوان دومين استان کشور در اين خصوص شناخته شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يکي از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله ايران، کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي است که در اين راستا بيکاري را به عنوان يک پديده مخرب اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي مطرح کرده و رفع آن از دغدغه هاي اساسي برنامه ريزان و متوليان اين حوزه است.

مرکز آمار ايران در نظام آمارگيري خود بيکار را اين گونه تعريف کرده است: بيکار به تمام افراد 10 ساله و بيشتر اطلاق مي شود که فاقد کار باشند (اشتغال مزدبگيري يا خوداشتغالي نباشند)، آماده براي کار باشند (براي اشتغال مزدبگيري يا خوداشتغالي آماده باشند) و جوياي کار باشند (اقدام هاي شخصي را به منظور جستجوي اشتغال مزدبگيري و يا خوداشتغالي به عمل آورده باشند).

همچنين افرادي که به دليل آغاز به کار در آينده و يا انتظار بازگشت به شغل قبلي، جوياي کار نبوده ولي فاقد کار و آماده براي کار بودند، بيکار محسوب مي شوند.

در اين ميان براساس آمار ارائه شده از سوي مرکز آمار ايران نرخ بيکاري چهارمحال و بختياري در بهار 95، 17.8 درصد اعلام شده که پس از استان کرمانشاه بالاترين نرخ بيکاري را در بين استان هاي کشور به خود اختصاص داده است.

اين درحالي است که مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري نرخ بيکاري در اين استان را 13 درصد مي داند و مي گويد: نرخ 17.8 درصدي که از سوي مرکز آمار ايران اعلام شده احتمال دارد با نقطه يابي هاي محدود و يا براساس آمار رندمي به دست آمده باشد، اما با توجه به آمار و اطلاعات جامعي که در اختيار مسئولان استان است، مي توان گفت هم اکنون نرخ بيکاري در استان 13 درصد است.

سيدعباس جزايري به خبرنگار ايرنا افزود: در چند سال گذشته اقدام ها و برنامه هاي خوبي در راستاي اشتغالزايي و رفع بيکاري در استان انجام گرفته است، اما براي رفع کامل بيکاري موانع زيادي وجود دارد که مي طلبد مسئولان در اعطاي تسهيلات و امکانات اشتغالزايي به استان اهتمام بيشتري داشته باشند.

وي جمعيت فعال و آماده به کار استان را 310 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از اين تعداد در حدود 38 هزار نفر بيکار هستند.

جزايري، نبود شرکت هاي بزرگ دولتي و نيمه دولتي در استان را از عوامل افزايش بيکاري در استان عنوان و تصريح کرد: طي سالهاي گذشته سرمايه گذاري هاي لازم در استان صورت نگرفته و شرکت هاي توليدي و صنعتي بزرگي در استان راه اندازي نشده است.

وي بي توجهي به ظرفيت هاي بومي استان را از ديگر دلايل افزايش بيکاري در استان دانست و افزود: گردشگري يکي از مهمترين اين ظرفيتهاست که به سبب نبود زيرساخت هاي لازم زمينه براي بهره گيري از اين ظرفيت فراهم نشده است.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري، تکميل سند آمايش سرزمين را از مهمترين راهکارهاي بهره گيري از ظرفيت هاي استان دانست و گفت: بايد با همکاري و تعامل همه دستگاه ها سندي جامع و متناسب با تمام ظرفيت هاي بومي استان تهيه و تدوين شود.

استاندار چهارمحال و بختياري نيز در آخرين اظهارات خود با موضوع بررسي وضعيت اشتغال جوانان، نرخ بيکاري استان را نامطلوب ارزيابي کرد و گفت: هرچند وضعيت اشتغال در استان مطلوب نيست اما نرخ بيکاري اعلام شده از سوي مرکز آمار ايران واقعي نبوده و احتمال خطا در اندازه گيري آن وجود دارد.
قاسم سليماني دشتکي تصريح کرد: هرچند شيوه محاسبه نرخ بيکاري شيوه مطلوبي نيست اما در همه کشور يکسان است و در هر استاني چون به شکل رندمي اندازه گيري مي شود، نمي توان آن را به کل استان تعميم داد.

وي اندازه گيري نرخ واقعي بيکاري را از مهمترين برنامه هاي استان اعلام کرد و افزود: با کمک از آمار بيمه شدگان تامين اجتماعي و مراکز کاريابي توانستيم آمار واقعي از نرخ بيکاري در استان به دست آوريم که در حدود 13 درصد است.

سليماني دشتکي خاطرنشان کرد: اميد است با اعلام نتايج سرشماري 95 بتوان آمار دقيق تري از نرخ بيکاري در استان ارائه دهيم.

اما صرف نظر از اينکه کداميک از 2 نرخ بيکاري ارائه شده واقعي و دقيق است، بررسي علل و راهکارهاي مهار بيکاري در استان از اهميت بيشتري برخوردار است.
همچنين يک کارشناس برنامه ريزي، ساختار معيشتي و اقتصاد سنتي را عامل اصلي افزايش نرخ بيکاري در چهارمحال و بختياري عنوان مي کند و اصلاح و نوآوري در اين ساختار را راهکار کاهش نرخ بيکاري و اشتغالزايي براي جميعت آماده به کار مي داند.

عليرضا شجاعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هرچند تمام استانهاي کشور با معضل بيکاري دست به گريبان هستند، اما نرخ بيکاري در چهارمحال و بختياري به سبب ساختار و اقتصاد معيشت سنتي با افزايش بيشتري روبه رو بوده است.

وي با اشاره به نرخ 17.8 درصدي بيکاري در استان تصريح کرد: تنها مرجع رسمي اعلام نرخ بيکاري، مرکز آمار ايران است و بي شک آماري که ارائه شده بر اساس شاخص هاي مرکز بين المللي کار بوده و بايد آن را جدي گرفت و با ارائه راهکارهاي سازنده نرخ بيکاري را در استان کاهش داد.

شجاعي، ساختار اقتصاد معيشت سنتي را عامل اساسي افزايش نرخ بيکاري در استان دانست و ادامه داد: واقعيت اين است که هنوز بخش مهمي از عناصر تشکيل دهنده نظام اقتصادي و ساختار معيشتي مردم سنتي است و اين ساختار جوابگوي رشد فزاينده جمعيت در استان نيست.

اين مدرس دانشگاه تصريح کرد: برهمين اساس جمعيت فعال استان در پي يافتن کار به استان هاي ديگر مهاجرت مي کنند و در کارخانه ها و شرکت هاي توليدي و صنعتي اين استانها مشغول به کار مي شوند اما وقتي تکانه ملي و بين المللي از جمله تحريم ها به اقتصاد کشور وارد شود، بسياري از اين کارخانه ها با تعطيلي و يا تعديل نيرو مواجه مي شوند و آن زمان حجم زيادي از افراد مهاجر به استان باز مي گردند.

شجاعي، اصلاح و نوآوري در ساختار معيشتي استان را از راهکارهاي منطقي و موثر مهار بيکاري در استان دانست و گفت: با ايجاد کسب و کارهاي جديد مبتني بر اقتصاد دانش بنيان به ويژه در بخش فناوري اطلاعات و نوآوري در بخش کشاورزي و دامپروري مي توان تا حد بسيار زيادي نرخ بيکاري را کاهش داد.

يک کارشناس مسائل اقتصادي نيز در گفت و گو با ايرنا، نبود زيرساخت هاي اقتصادي مناسب در استان را عامل افزايش بيکاري عنوان کرد و گفت: نه تنها زيرساخت هاي لازم در استان ايجاد نشده بلکه از ظرفيت هاي بومي نيز بنحو مطلوبي بهره گيري نشده است.

علي نصيري، گردشگري طبيعي را از مهمترين مزيت هاي نسبي استان عنوان کرد و افزود: چشمه هاي جوشان و منابع آب استان از مهمترين جاذبه هاي گردشگري طبيعي است اما وقتي با خشکسالي هاي متوالي و مديريت نادرست منابع آب مواجه هستيم، نمي توان در راستاي بهره گيري از اين ظرفيت در رونق اقتصادي استان گام برداشت.

وي خاطرنشان کرد: تا زماني که شاهد غفلت از مزيت هاي نسبي و از بين بردن آن ها در منطقه هستيم، نمي توان رونق اقتصادي و کاهش نرخ بيکاري را در استان انتظار داشت.

منبع:ايرنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html